Een van de woordvoerders wilde antwoord geven op de vragen van WeertFM. Zij schrijft: "Covid is gelukkig voorbij en de epidemie heeft veel gevraagd van de medewerkers. Daar waar de zorg geleverd wordt is de werkdruk echter hoog vanwege het verzuim dat hoog is in de nasleep van corona. Daarbij komt dat naast het extra werk om het verzuim te compenseren de introductie van het nieuwe EPD veel vraagt van de medewerkers. Desondanks is er geen grote poel inhaalzorg meer in de regio en hebben we enkele ziekenhuizen in de regio kunnen helpen met de inhaalzorg, zoals bijvoorbeeld de vakgroep gynaecologie in het MUMC en het CZE."
Ook is er de start gemaakt met het nieuwe EPD. "Het nieuwe EPD is belangrijk omdat we daardoor al konden nadenken over het slimmer werken in het nieuwe ziekenhuis. Het EPD is niet alleen een systeem dat patiëntgegevens digitaal bijhoudt maar ook werkafspraken digitaal faciliteert . In het nieuwe EPD gaat meer automatisch. Afspraken die standaard zijn bij een bepaalde diagnose zoals bloedonderzoek, röntgenonderzoek en controle afspraken gaan dan automatisch. Verder geeft dit EPD een betere toegang voor de patiënt , zo kan de patiënt evt via vragenlijsten ook gegevens toevoegen aan het epd. Ook de samenwerking met andere ziekenhuizen is veiliger en makkelijker omdat ( met verkregen toestemming van de patient, AVG) een wijziging in het dossier in beide ziekenhuizen zichtbaar is. Ook merkt de patient merkt vooral dat er meer digitaal kan , als afspraken maken , kijken in dossier, aanmelden bij aanmeldzuilen in centrale hal van het ziekenhuis gaat makkelijker, Verder zijn meer gegevens zijn bij iedere zorgverlener al bekend ( zeker als patiënt regiotoestemming heeft gegeven). De implementatie van het nieuwe EPD is naar tevredenheid verlopen."