window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-PJSB0TM77P');

Gemeente wil vindbaarheid vraagwijzer en clientondersteuning verhogen

Een platform waar mensen met een beperking informatie kunnen krijgen, over alle voorzieningen die er beschikbaar zijn. Dat is er nu niet. Kim gaf eerder aan daar behoefte aan te hebben in Weert. ‘’Ik kan me voorstellen dat het fijn is als de gemeente met een overzicht komt over het beschikbare aanbod in de regio.’’ Wethouder Ferrière legt samen met Frank van Beeck, beleidsadviseur binnen sociaal domein, uit waarom dat niet het geval is en welk alternatief er beschikbaar is.
RTV Midden-Limburg | 13 november 2023 10:21 | Aangepast op 13 november 2023 10:21
‘’Een domein dat zo in ontwikkeling is, verandert continu.’’ Wanneer dat op papier wordt gezet is het volgens Ferrière niet meer actueel. Ze zou het vervelend vinden als iemand dat leest en op een verkeerd spoor wordt gezet. Om die reden hebben ze in Weert gekozen voor ‘De Vraagwijzer.’ Dat is een platform dat antwoord geeft op losse vragen die mensen hebben. Die vragen kunnen gaan over regelingen en voorzieningen op het gebied van wonen, welzijn, zorg, werk en inkomen. ‘’De vraagwijzer heeft ook niet alle antwoorden, maar ze kunnen mensen op dat moment wel snel doorverwijzen.’’

Cliëntondersteuning
Wat de gemeente naast de vraagwijzer aanbiedt is cliëntondersteuning. Dit wordt uitgevoerd door maatschappelijk werk. Mocht iemand vastlopen in hun zorgvraag, kunnen ze een afspraak maken met een maatschappelijk werker. Die persoon is volgens Ferrière onafhankelijk en kan mensen ondersteunen bij hun vraag.

Vindbaarheid
Cliëntondersteuning is opgezet vanuit een landelijke subsidie. Gemeente Weert was een van de koplopers. De wethouder denkt dat het nog beter gevonden kan worden. ‘’Ik denk dat het idee nog moet landen, het loopt nog niet zo heel lang.’’ Om het proces te helpen heeft de gemeente iemand aangenomen, die Ferrière de ‘buitendienst van de vraagwijzer’ noemt. Die buitendienst, gaat op pad om partners en bijvoorbeeld huisartsen op de hoogte te stellen van het platform. Zo hoopt de gemeente de vindbaarheid te verhogen.

Ambitie
Omdat er tegenwoordig veel vergrijzing is, zijn er ook steeds meer mensen die te maken krijgen met een beperking. Een stijgende trend, vindt Frank van Beeck daarom goed. ‘’Als er geen gebruik wordt gemaakt van de vraagwijzer, betekent dat niet dat mensen geen problemen hebben. Dat betekent dat ze ons niet vinden.’’

Hier een link naar de vraagwijzer en cliëntondersteuning:
Cliëntondersteuning: https://www.amwml.nl/weert/

Dit is het derde en laatste deel van een drieluik over passende zorg in Weert. Lieke Kapteijns dook in de wereld van de WMO, de WLZ en zorgaanbieders. Eerder sprak ze met Kim Corstjens over haar stichting ‘ZoGewoon’. In een vorig deel sprak ze met wethouder Ferrière over wat de gemeente Weert wel en niet kan doen voor inwoners met een beperking.

Lees meer over:

Vraagwijzer|Gemeente Weert|

Lees ook

Zwembad De IJzeren Man ontvangt €8259 voor mobiele trap

Zwembad De IJzeren Man heeft bij de gemeente Weert een subsidie-aanvraag ingediend voor het plaatsen...

Emelia gaat voor het wereldpodium, maar Weert blijft haar thuisbasis

Ze ging in 2019 naar een concert van Amine, in de Melkweg in Amsterdam. Daar sloeg de vonk over. De ...

Dilemma gemeente Weert rondom hijsen Israëlische vlag

Wereldwijde nieuwsaandacht en oproepen van het publiek naar de politiek, om zich uit te spreken tege...

Binnenstad Weert in Winterse Sferen: Kunstijsbaan en Feestelijke Activiteiten

De decembermaand staat voor de deur. Een maand vol winter, lampjes en gezelligheid. En met de hersta...

Niets is heilig bij heropbouw Weert Marketing

Een gemis aan focus, authenticiteit en historie, in de al aanwezige stukken van de stichting Weert M...

Benoeming Van Gemert als nieuwe wethouder lijkt al in kannen en kruiken

Met het vertrek van Wendy van Eijk naar de Tweede Kamer in Den Haag heeft de gemeente Weert tijdelij...