Burgemeester en wethouders in Weert blikken terug op de periode waarin deze aanvragen zijn toegekend. Ze concluderen dat door personeelstekort in het onderwijs en de coronapandemie de subsidieaanvragen hun doel voorbij zijn geschoten. Waar voorheen werd ingezet op innovatieve experimenten zijn de meeste bedragen toegekend aan sociale activiteiten die hebben gezorgd voor verbinding, ontmoeting of het bespreekbaar maken van diversiteit. Die positieve energie heeft tijdens en na de coronapandemie wel heel veel goed gedaan.
Enkele activiteiten waar bedragen naartoe zijn gegaan waren buitengymlessen en buiten spelen voor stichting Eduquaat (8.500 euro), bewegend en spelend leren en vergroening van de speelplaats van brede school Markeent (25.000 euro), een chillruimte bij het Kwadrant (8.000 euro) en een digitaal game-evenement voor jongeren in de kerstvakantie (4.000 euro). Docenten en leerlingen geven aan dat de behoefte aan ontmoeting en ontspannende dingen doen op dit moment nog steeds hoog is.
Terugkijkend op de toegekende bedragen concludeert het college dat bij een vervolg van dit project de kaders scherper moeten. Voor aanvrager en ambtenaren was het vaak onduidelijk in te schatten of een activiteit wel of niet binnen de regeling zou vallen. Ook blijkt uit de evaluatie dat samenwerking tussen het basis- en het voortgezet onderwijs nog steeds nodig is.