Als de situatie opgelost is dan is langzaam verkeer, zoals wandelaars en fietsers, vanuit de stad op een veilige manier verbonden met het buitengebied en de dorpen daar omheen en vice versa. Het gaat hier om het gebied rondom de Ringbaan-Zuid, inclusief de Ringbaan en de oversteekpunten met de Kerkstraat, St. Jozeflaan, Johan Willem Frisolaan en de Maaseikerweg. Aan de gemeenteraad van Weert gaat gevraagd worden om een budget van €100.000 euro. Van dat geld gaan drie varianten onderzocht worden. In de eerste variant moet een fietstunnel of fietsbrug gerealiseerd worden. Dit zou bijdragen aan de verkeersveiligheid van het langzamere verkeer. In de tweede oplossing wordt gekeken naar rotondes, gefaseerde oversteken of een geregelde kruising met een verkeersregelinstallatie. In een derde oplossing wordt gekeken of de fietsoversteek op deze plekken volledig verwijderd kan worden. Om de doorstroming van de Ringbaan-Zuid te verbeteren wordt overwogen of alle kruispunten en oversteekplekken wel wenselijk en noodzakelijk zijn.
De gemeente Weert heeft een bijdrage gekregen vanuit Den Haag voor mobiliteitsmaatregelen voor de versnelling van de woningbouw omtrent Keent & Moesel. Dit is een totale som van ruim 2 miljoen. Een deel van dit bedrag gaat gebruikt worden voor deze plannen. Het uitgangspunt vanuit de gemeente is om 50% van de totale investering te laten komen uit financiering van externe partijen.